Blogg på uia.no

Visste du at du som student eller ansatt ved UiA enkelt kan opprette din egen blogg under uia.no? Nettportalen home.uia.no er utgangspunktet for bloggsystemet som er basert på det velkjente bloggverktøyet WordPress. Nedenfor går vi gjennom de grunnleggende stegene du må gjennom for å begynne å blogge

1. Opprette bloggen

2. Åpne for kommentarer

I utgangspunktet er bloggen stengt for kommentarer, så dersom du ønsker at andre skal kunne kommentere bloggen din må du åpne opp for dette. Eksempelet nedenfor viser innstillingene for at kun UiA-ansatte/studenter skal kun kommentere, men på den samme siden kan du justere slik at også andre skal kunne gjøre dette.

3. Begrense synlighet

Dersom du ønsker at bloggen din skal være skjult for søkemotorer som for eksempel Google, kan du justere dette under Innstillinger -> Lesing. Som du ser står det at «det er opp til søkemotorene å oppfylle ditt ønske», men erfaring viser at alle store søkemotorer (Google, Bing m.fl.) respekterer denne innstillingen.

4. Poste ditt første blogginnlegg

Da er det på tide å poste ditt første innlegg. Vær obs på at det allerede ligger et testinnlegg i bloggen din når du oppretter den («Hei, verden!»), så dette må du passe på å slette.

Stein Erik Skaar

Rådgiver ved Pedagogisk Utviklingssenter (PULS), Universitetet i Agder