DDU-prosjekt: E-bok-plattformer og interaktive muligheter

E-bøker. Hvordan lages de?  Må man ha spesialverktøy, eller kan man få brukbare resultat med gratis programvare? Sven Åke Bjørke og Stein Erik Skaar har eksperimentert med forskjellige verktøy:

Ready Go Web
Et slikt verktøy er Ready Go Web.  Dette er et verktøy som er relativt enkelt å lære, men det er en fordel å kunne litt html-koding. E-boka med dette programmet gir god navigasjon og det er lett å finne fram i interaktiv sideoversikt.  Man har en rekke ulike quiz- og test-typer. Egner seg for e-læring og m-læring. Innebygget støtte for responsivt design gjør at resultatet tilpasses automatisk til alle typer skjermer og enheter.

«Together we can – team and collaborative online learning» er laget med dette verktøyet.  Pris per lisens er USD 499, men det er også verdt å merke seg at Ready Go Web også kommer i en mer kompleks serverversjon med full LMS-funksjonalitet (USD 1499).  Opplæringsbehov for lærere: estimert to kurs hver på tre timer.

Lectora
«Together we can – team and collaborative online learning» ble også oversatt til norsk, og innholdet lagt ut med e-læringsverktøyet Lectora: «Vi kan sammen».

Lectora er et komplett verktøy for produksjon av e-læringsinnhold og kommer også med integrert funksjonalitet for skjermbilde (Snagit) og -video (Camtasia). I tillegg til å kunne publisere resultatet som «vanlige» websider for alle plattformer, kan man også produsere innholdet på SCORM eller AICC-standard. Dette gjør at man kan integrere produktet med de fleste LMS og som lærer får man da full oversikt over hvilke studenter som har begynt på e-boka og hvor langt de har kommet.

En frittstående lisens på Lectora Inspire koster USD 2147. Det er verdt å merke seg at denne finnes kun for Windows. Er du Mac eller Linux-bruker må du ta til takke med den nettbaserte utgaven (Lectora Online, USD 159/mnd).

Den store fleksibiliteten og muligheten for skreddersøm gjør også Lectora et relativt komplekst system som er omfattende å sette seg inn i. Anslått omfang for grunnleggende opplæring: 6 – 10 timer.

WordPress
Vi har også prøvd oss på å lage e-bøker med fri programvare som WordPress.  Det koster lite, og for de som har lært seg å lage blogg, er det fort gjort å lære seg å lage et «nettsted» i stedet for en hektisk blogg med wordpress.  De fleste funksjonene i lisensverktøyene kan legges til som «widgets» uten ekstra kostnad. Verktøy for å lage quiz må f.eks. legges til separat.

«A greener future» er laget med WordPress i samarbeid med en multimedia-student: https://agreenerfutureblog.wordpress.com/

Erfaringer fra prosjektet
Ut fra det vi har erfart i prosjektet har vi noen anbefalinger til andre som skal gjøre liknende arbeid:

• Dersom du ikke trenger all funksjonaliteten som rendyrkede e-læringsverktøy som Lectora gir – velg noe enklere og billigere. Selv om F.eks. Lectora inneholder maler som gjør veien fra idé til ferdig produkt relativt kort er brukerterskelen relativt høy, og det tar tid å få oversikten over den funksjonaliteten du trenger.
  • Skal du jobbe med et omfattende prosjekt eller med flere mindre, liknende prosjekter anbefaler vi derimot rendyrkede forfatterverktøy. Disse har funksjonalitet som gjør det lett å holde oversikt over selv svært komplekse produksjoner med flere forfattere.
  • Dersom det er viktig med SCORM- eller AICC-integrasjon med LMS anbefaler vi et verktøy som har integrert støtte for dette. WordPress har også slik støtte, men via plugins (f.eks. SCORM Cloud For WordPress) som etter vår erfaring er svært vanskelige å få til å fungere.
  • Dersom du jobber med WordPress finner du stort stort sett en plugin for det meste. Blant annet for grunnleggende e-læringsfunksjonalitet som quiz og innholdsfortegnelse. Vær obs på at du da må kjøre WordPress på en frittstående server, og dette ofte koster noen kroner.

Stein Erik Skaar

Rådgiver ved Pedagogisk Utviklingssenter (PULS), Universitetet i Agder