Evernote

Med de store informasjonsmengdene en må forholde seg til som student og aktiv bruker av sosiale medier skal det godt gjøres å huske på alt. Heldigvis finnes det en «app for that».

Evernote er en tjeneste i «skyen» som oppbevarer all tenkelig informasjon på en lett søkbar måte. Nettsider, pdf-dokument, bilder osv lagres som notater. Notatene kan produseres via plug-ins i nettleser, klient for Mac/PC, direkte fra scanningsoftware og fra apps for  smarttelefoner og nettbrett. Man logger seg på med en personlig bruker og får tilgang til all informasjon man har lagret fra alle de forskjellige klientene.

Typisk har en nettleseren full av forskjellige faner med nettsider som inneholder informasjon som man kanskje kan ha bruk for i jobb/studier. Med Evernote kan man bare trykke på en knapp, så er de lagret og klar for å bli tatt i bruk når man har behov for det.

Tilsvarende kan man scanne det arket eller fotografere den post-iten en har liggende på skrivebordet. Alle bilder som blir lastet opp blir scannet med skriftgjenkjenningsprogramvare slik at eventuell tekst blir søkbar. Ytterligere kan man dele opp i forksjellige «notatbøker» etter type innhold, men stort sett er søkefunksjonen så bra at en ikke trenger å bruke for mye tid på å strukturere notatene.