Responsverktøy

Kahoot er et kjent responsverkøy, men en del forskere og undervisere foretrekker alternativer som Socrative og Mentimeter. Eli-Marie Drange skriver blant annet om Mentimeter på sin blogg:

(Det) er et responsverktøy som inviterer studentene til å delta aktivt i undervisningen. Verktøyet tillater åpne spørsmål der studentene kan skrive inn hva de mener om noe, eller hva de vet om et tema.

Eli-Marie Drange sier at hun syntes Kahoot kan bli litt «masete,» mens Mentimeter er veldig enkelt. Drange sier at gratisversjonen, med bare to spørsmål, fungerer greit, «for jeg pleier som regel å ha et av gangen for å bryte undervisningen, og du kan jo lage mange enkeltspørsmål.»

Mentimeter gir mulighet både for å «stemme» på riktig svar og for å svare på åpne spørsmål – og det er nyttig.

Forsker og underviser Johan Kristian Andreasen foretrekker Socrative, som han først ble introdusert for gjennom PULS-kurset Uniped. Her kan man lage quizer som man kan gjenbruke.

(Jeg) er godt fornøyd med Socrative. Enkelt å bruke og kjapt for studentene å logge seg på. Bruker det også for å samle diskusjoner/refl som foregår i smågrupper, ved at man stiller spørsmål og studentene oppsummerer og skriver notater som blir tilgjengelige for alle. Bruker det også når studentene skal stemme over en sak, eller ta felles avgjørelser i studentgruppen.

Hvilket responsverktøy bruker du?