Fremragende, studentaktiv matematikkundervisning

Line Matric

MatRIC er et nasjonalt senter for fremragende utdanning, som ble etablert ved UiA for to år siden. I følge prosjektleder Line Eielsen Malde arbeider senteret for å etablere, lede og støtte nettverk som skal utvikle, dele og analysere effektiv bruk av video, digitale og nettbaserte teknologier i bruk knyttet til læring, undervisning og vurdering innen matematikk. Videre vil senteret initiere, støtte og spre resultater av forskning på undervisning, læring og vurdering av matematikk for å identifisere, forstå og evaluere innovative praksiser

Senteret har mange aktiviteter, blant annet holder MatRIC en årlig nasjonal konferanse i Trondheim, har nylig opprettet sin egen TV-kanal, og driver læringsenteret MatRIC Drop In, der studenter ved begge UiA-campuser kan få hjelp og veiledning i matematikk.

Les om Drop In-senteret på UiA.no

– UiA-studentene viser at de setter pris på lavterskeltilbudet MatRIC drop in sier prosjektleder Malde. Målet er at studenter skal oppleve at MatRIC drop in er et sted der de kan få hjelp og støtte i matematikk. I MatRIC drop in møter studentene faglærere og masterstudenter som de kan diskutere fag og oppgaver med. Læringssenteret holder åpent omlag 20 timer i uka på begge campuser.

MatRIC arbeider på nasjonalt nivå for å fremme god matematikkundervisning, derfor henter vi også ideer fra utlandet. Ideen om drop in kom etter en studietur til Storbritannia og Loughborough University, og er noe vi nå prøver ut her «hjemme.» Målet er at vi på UiA går foran med et godt eksempel, og kanskje vil flere universiteter og høyskoler etter hvert etablere drop in? sier Malde.

MatRIC-Konferanse i Trondheim i november

– Stikk innom senteret, oppfordrer Malde, sjekk www.matric.no/DropIn for mer informasjon.

Les MatRIC-leder Simon Goodchild om MatRICs satsningsområder