Skjermopptak

Denne uken holder Puls kurs for lærereutdannere. Kurset har som overordnet målsetting å bedre samarbeidet mellom universitet/høgskole, skoleeiere og praksisfeltet, samt øke kunnskapen på ulike metoder og strategier som kan føre til dette.

Jeg skal ha en økt med pedagogisk bruk av IKT og da er det mange verktøy å velge mellom. I.o.m det er mange fagfelt og kursdeltakerne underviser på alle nivåer, fra småskole til høyere utdanning, så velger jeg meg noe som alle kan ha glede og nytte av. Derfor har jeg valgt å si noe om det som min kollega Petter Mathisen har utforsket, nemlig skjermopptak.

Her kan du høre Petter fortelle om bruk av screen-capturing – et bidrag til å øke kvaliteten på tilbakemelding og veiledning på skriftlig arbeid.

Programmet Jing er et skjermopptaksprogram. Gratis å laste ned og enkelt å bruke. Russel Stannard har laget gode eksempler for lærerutdanner på hvordan Jing kan bruks i ulike sammenhenger.

Birgitte Wergeland

Arbeider på Pedagogisk utviklingssenter (Puls) ved UiA. E-mail: birgitte.wergeland@uia.no Tlf.: 99 62 54 76