Akademisk facebook

Olav Hovdelien tipset meg om tjenesten Academia.edu. Dette er en facebooklignende tjeneste for forskere. Det kan også ligne Twitter da man kan følge andre forskere uten å være «venner». Her kan du legge ut dine artikler i fulltekst (dersom du har klarert det med forlaget). I tillegg kan du sette opp interessefelt slik at du blir varselet når noe nytt skjer innen dine felt. En annen fiffig funksjon er at du blir varslet når andre har søkt på deg eller noe du har skrevet om. Du får også informasjon om hva de har søkt på for å komme til din side. Spennende verktøy som kan hjelpe til med å spre forskning, øke siteringsfaktoren og danne nye nettverk.

Hilde Terese Daland

Jobber som universitetsbibliotekar på Universitetsbiblioteket i Agder. Fagansvarlig for institutt for religion, filosofi og historie og institutt for sosiologi og sosialt arbeid.