Grunnleggende bruk av NVivo 14

Kvantitative data er, generelt sett, enkle å samle, enkle å organisere og enkle å analysere med tabeller og grafer. Men hva med kvalitative data? Å arbeide med kvalitative data har tradisjonelt sett vært en mer manuell og ikke minst tidkrevende prosess.

NVivo kan være et uvurderlig verktøy i en slik prosess. NVivo hjelper deg med å samle inn, organisere og analysere kvalitative data, og kan dermed være både tidsbesparende og redusere faren for kaos. Brukt riktig skal NVivo ikke legge premissene for hvordan du gjennomfører prosjektet ditt, men kun være med på å understøtte de metodiske valgene du tar i forskningsprosjektet ditt.

Før du går i gang med kurset må du ha installert og aktivert NVivo. De to videoene nedenfor viser hvordan du som student eller ansatt ved UiA kan gjøre dette for henholdsvis Windows eller Mac:

Forberedelser: Installere NVivo 14

Installasjon av NVivo 14 ved Universitetet i Agder (Windows)

Installasjon av NVivo 14 ved Universitetet i Agder (Mac):

Del 1: Introduksjon

Del 2: Opprette prosjekt og importere data

Del 3: Koding

Del 4: Analysere og utforske

Stein Erik Skaar

Seniorrådgiver ved Pedagogisk utviklings- og læringssenter (UiA PULS), Universitetet i Agder