Perspektiv på presentasjon

Overheadprosjektørenes storhetstid er for lengst over. Nå er det fantasien som setter grenser for hvordan digitale lysbilder kan utformes. Det har gjort mange studenters hverdag lysere! Bjørn-Tore Flåten ved Institutt for økonomi brenner for å lage gode presentasjoner. Han synes det er viktig å bruke tid på forberedelser, slik at sluttproduktet bidrar til å fremme interesse for stoffet blant studentene.

-Jeg ønsker å trigge studentene! Målet er at det skal sitte noe igjen hos dem også, forteller Flåten engasjert.

Det som måles, og det man oftest belønnes for, er å skrive artikler. Det er et incentiv til å prioritere dette fremfor å legge flid i lysbildepresentasjoner. Hvorfor skal man da bruke tid på å lage en innbydende presentasjon?

– For meg er det en indre driv. Det å få respons og å få til et samspill gir meg motivasjon. Gleden i å formidle er veldig viktig! Jeg tror ikke det finnes en trylleformel, det handler mye om den som står foran publikum!

Overfylte lysbilder med liten skrift og mye tekst kan fort bli en reseptfri sovemedisin. Mange studenter ser ikke vitsen i å gå på forelesning hvis foreleser ikke forteller noe utover det som står på lysarkene.

– Jeg husker fra min egen studietid en foreleser som las direkte opp fra håndskrevne notater i 3-4 timer. Han sovnet etter hvert selv, sier en lattermild Flåten.

Og med en slik skrekkhistorie friskt i minne, er oppfordringen klar:

– Man må aktivisere, ikke drukne folk. «Less is more!». Min idealslide er et bilde og tre-fire ord. Da hører publikum mer på snakkingen. Jeg begynner alltid med teksten og det jeg ønsker å formidle. Deretter går jeg tilbake for å illustrere med bilder.

Sten Kristian Mydland

- Mastergradsstudent i Økonomisk styring og prosjektledelse - Operatør, IT-hjelp