Bilder i blogg

I dag har UiABeta holdt en workshop for studenter der vi diskuterte

Blog Definition Closeup Shows Website Blogging Or Blogger

Foto: Colourbox

I etterkant sa studentene at de nå hadde tryggheten/kompetansen til å blogge – med bilder.

En ny studie av Kvåle og Rambø viser at studentblogging kan være et godt læringsverktøy i høyere utdanning, blant annet som verktøy for refleksjon rundt profesjonsidentitet.

Studien avdekker også et potensiale for mer bruk av bildebruk og multimodalitet i blogginnleggene. I følge studien blir bilder og filmer i liten grad benyttet av studentene, selv om emojiis forekommer.

Forskerne peker på  om dette kan komme av manglende instruksjoner og eksempler i oppstarten eller om studentene ikke ønsker å eksponere sin tekniske eller mediale usikkerhet. Trenger studentene mer informasjon og praksis når det gjelder bildebruk i blogg, både når det gjelder teknikk og opphavsrett og personvern?