LEGO – på et universitet?

Digitale læringsformer, ved hjelp av nettbrett, ble onsdag morgen diskutert av deltagere i UiA-prosjektet Praksis- og campusundervisning som læringsarenaer for digital kompetanse (PraCaD).

I prosjektet har det ifølge leder Arne Breistein vært fokuslego2ert på «læring med nettbrett» innenfor fire områder: I forelesernes undervisning for lærer- og barnehagelærere ved UiA, i studentenes praksis, i praksislærers veiledning og i åpne workshops om IKT og nettbrett i læring.

Delta i diskusjon på den lukka Facebookgruppa: Digitale fagfeller ved UiA

Erfaringen er at et nettbrett kan være et godt læringsverktøy, som fører til aktive og engasjerende læringsformer, både for studenter og for barn i skolen, sier prosjektleder Arne Breistein.

Førsteamanuensis og studie koordinator for spansk, Eli-Marie Drange snakket om iPad i språklæring. Spanskstudentene hadde prøvd ut flere språk-apper og blogget om sine erfaringer (lenke til blogger legges ut)

hvordan nettbrett hadde vært brukt av kunstfagstudenter til animasjon. Studentene hadde testet ut appen Lego Movie Maker, som de mente ble for enkel og hadde en for begrenset funksjonalitet, appen iMotion, fant de mer avansert og det var enkelt å dele filmene videre. Wergeland og studentene hadde også gode erafaringer med å benytte iMovie-appen til klipping og til å lage andre filmsekvenser mellom animasjonsinnslagene.
 Pippi