Forskningskommunikasjon
Bok: Sosiale medier for forskere, kommunikasjonsrådgivere og fageksperter
Forfatter: Audun Farbrot
Forlag: Cappelen Damm
Årstall: 2015
Like før årsskiftet kom det ut to bøker om sosiale medier som på mange måter kompletterer hverandre. Mens Ida Aalens gav en generell presentasjon av fenomenet Sosiale medier, skriver kommunikasjonsrådgiver og forsker Audun Farbot om hvordan disse nye medieflatene kan og bør benyttes av forskere og fagfolk.
Metaperspektiv
I boka gir Farbrot leserne en solid presentasjon av – og argumenterer godt for, bruk av sosiale medier i forskning. Forfatteren, som også driver nettstedet Forskningskommunikasjon.no, er tydelig på at om man skal be andre benytte nye medier i forskningskommunikasjon, må man være et godt eksempel selv. Farbrot viser med vidd og humor hvordan dette kan – og ikke bør gjøres, og lykkes godt i å bruke seg og andre forskere i sosiale medier som eksempler.
Se også omtale av Sosiale medier av forfatter Ida Aalen
Digital forskerpersona
Det blir ingen forskningskommunikasjon uten metapersperpektiv. Som forsker og kommunikasjonsekspert tydeliggjør er det avgjørende å arbeide seg inn mot en balansert kommunikasjonsstil der forskeren evner å engasjere, være personlig, men ikke privat. Forskningskommunikasjon handler om dialog og profesjonalitet i alle ledd. Leser man boka er det enklere å forstå at denne profesjonalitetet og digitale forskningspersonaen er noen man skaper – ikke alene – men sammen med andre (akkurat som i det analoge liv).
Et godt oppslagsverk
Beta-redaksjonen har lenge tenkt å skrive en bokomtale av Farbrots bok, problemer er bare at vi har vært alt for travle med å bruke den. 🙂 I vår hverdan ved Universitetet i Agder #DetDigitaleUniversitet – dukker det stadig opp nye spørsmål fra vitenskapelig– og administrativt ansatte:
- Kan instagram brukes av studentene mine i et prosjekt?
- Bør instituttet lage en egen gruppe eller side på Facebook?
- Hvordan tægger jeg personer eller temaer #emneknagg?
- Hvorfor ber forlaget meg om å bruke twitter til å spre artikkelen min?
UiABeta får forespørsler om twitterkurs for både studenter og ansatte, Farbrots bok er en gave til alle forskere, formidlere, nettpedagoger og kommunikasjonsrådgivere, som fungerer godt som et oppslagsverk for både erfarne og mindre erfarne fagfolk på nett.