Google sites som arbeidsverktøy

UB er inne på førstesemesterstudiet med informasjonskompetanse i faget skriveteknikk og informasjonskompetanse. Her utvikler studentene gode ferdigheter i å skrive akademiske tekster (skriveteknikk) og i å søke informasjon og litteratur, kildekritikk, å referere og opphavsrett (informasjonskompetanse). Studentene bruker verktøyet Google sites til å løse oppgavene på. Dette verktøyet har vi valgt for å øke bevissthetenrundt hva som er akseptabelt og lovlig å publisere på nett, men også fordi det er et enkelt og oversiktelig verktøy. En av våre studenter hadde dysleksi og satte stor pris på muligheten for innholdsfortegnelse slik at man slapp å lese gjennom store mengder tekst for å finne det avsnittet man lette etter. Denne studenten ønsket å bruke verktøyet videre i sine studier. Se Google Sites her.

Hilde Terese Daland

Jobber som universitetsbibliotekar på Universitetsbiblioteket i Agder. Fagansvarlig for institutt for religion, filosofi og historie og institutt for sosiologi og sosialt arbeid.