DDU-prosjekt: Veiledning i alpinidrett
Reflection in action – veiledning ved bruk av videofeedback i bakkeundervisning.
Prosjektets bakgrunn
Veiledning av studenter i situasjoner hvor praktisk ferdigheter skal utvikles byr på en rekke utfordringer. Dersom innlæringssituasjonen i tillegg er utendørs og tidvis under krevende forhold vil det for lærer/instruktør være utfordrende å få til et dynamisk samspill mellom observasjon, veiledning og korreksjon. Samspillet mellom disse tre aktivitetene er avgjørende for veiledningens kvalitet. Utgangspunktet for prosjektet er grunnopplæring i bakketeknikk på snowboard, alpint og telemark for idrettsstudenter. Det bygger på antagelsen om at teknologi kan bidra til å utvikle god veiledning i krevende praksissituasjoner.
Moderne teknologi gir stadig bedre og enklere muligheter for video-/lydopptak, avspilling og deling av ulike typer informasjon og kommunikasjon. Bruk av teknologi i alpinsammenheng er ikke uprøvd. Men med dagens teknologi og effektive/sømløse løsninger i form av trådløse hjelmkameraer og portable nettbrett, har det åpnet seg en ny plattform for videoopptak under øvelse. Opptakene kan brukes umiddelbart som grunnlag for veiledning, korreksjon og instruksjon «midt i bakken».
Prosjektets mål
Målet med pilotprosjektet har vært tredelt:
- å utforske nettbrett og hjelmkamera som plattform for observasjon og veiledning av idrettsstudenter under praktisk opplæring i snowboard, alpint og telemark.
- å undersøke hvordan digitalisert observasjonsmateriale virker inn på veiledning og feedback ved ferdighetstrening.
- å utvikle metoder og strategier som utnytter digitalisert observasjonsmateriale til å øke muligheten for «reflection in action» og dermed veiledningens kvalitet.
Pedagogisk bruk
Metoden som har blitt benyttet har i korte trekk vært som følger:
- Instruktør identifiserer problemmomenter som det fokuseres på å arbeide med og disse filmes i en kort snutt på maksimalt 20 sekunder.
- Instruktør stopper student og henter fram mini-nettbrett fra lomma. På få sekunder hentes filmsekvensen fra hjelmkamera og inn i analyseprogram på nettbrettet.
- Instruktør gjennomgår sekvensen med studenten, gjerne med bruk av slow motion og markeringsmulighetene i analyseprogrammet (se skjermdump ovenfor).
- Øvelsen gjentas om nødvendig.
Videoen ovenfor viser det som foregår metodens punkt 3: Identifisering av nøkkelpunkter i analyseprogram på nettbrettet.
Fra utprøving og eksperimentering – til utvikling
Prosjektet har de siste fire vintersesongene vært i utprøving hvor utstyret og den pedagogiske opplegget har blitt systematisk testet ut og justert fortløpende.
Den tekniske løsningen har blitt utbedret for hvert år og ny teknologi har blitt tatt i bruk fortløpende ettersom den har blitt tilgjengelig:
Studieår | Hardware | Software |
2012-13 | Kamera: GoPro Hero 3 og Drift HD Ghost Nettbrett: Apple iPad mini 64GB |
Coach’s Eye 2.1 og GoPro App 1.0 |
2013-14 | Kamera: GoPro Hero 3+ og Nettbrett: Apple iPad mini 2 64GB |
Coach’s Eye 3.3 og GoPro App 2.0 |
2014-15 | Kamera: GoPro Hero 4 og Nettbrett: Sony Xperia Z3 Tablet Compact |
Coach’s Eye 4.8.1 og GoPro App 2.6 |
2015-16 | Kamera: GoPro Hero 4 og GoPro Session Nettbrett: Sony Xperia Z3 Tablet Compact |
Coach’s Eye 5.3.3 og GoPro App 2.9 |
Erfaringer
Basert på egne erfaringer og med støtte i intervjumaterialet fra studentene som har deltatt i prosjektet kan vi si følgende:
- Metoden er velegnet til å «plukke bort» feil som ikke studenten selv ser og som ikke muntlig tilbakemelding er i stand til å poengtere tydelig nok.
Det var nyttig, ikke minst fordi jeg veldig tydelig fikk se hva jeg måtte jobbe med. Rart å se seg selv fordi jeg kjørte annerledes enn jeg trodde jeg gjorde og dermed lærte jeg raskere.
Man kunne se hva som var galt i stedet for å bare bli fortalt hva man gjorde galt.
- Metoden egner seg best når man jobber med mindre studentgrupper fordi det er en forutsetning at man får tid nok til én-til-én instruksjon.
- Det at man bruker film var i seg selv en motivasjonsfaktor for studentene:
Blir mer engasjert når jeg vet jeg blir filmet.
- Kvalitet på utstyr er viktig! Utstyret som ble brukt tidlig i prosjektet hadde to ulemper: Lyssvake skjermer og treg overføring fra kamera til nettbrett. Dette gjorde at i lyse omgivelser (snø og sol) ble det utfordrende å se hva som foregikk på skjermen, samt at det ble unødvendig mye venting mens filmsnutten ble overført til nettbrettet. Begge disse problemene ble «luket bort» i nyere utgaver av maskin- og programvaren.
- Det er en metode som krever trening, også fra instruktørens side:
- Man må vite hva man skal filme
- Viktig å plassere seg riktig slik at man tydeligst får fanget de momentene man er ute etter
- Man må drille teknikk med kamera/nettbrett (starte filming, stoppe filming, overføre, analysere) slik at avstanden mellom aktivitet og tilbakemelding blir så kort som mulig og ventetid reduseres til et minimum.